Broccoli nu e pentru toată lumea și nici turmericul nu e panaceul tuturor bolilor

Broccoli nu e pentru toată lumea și nici turmericul nu e panaceul tuturor bolilor

Dacă tot se apropie Postul Crăciunului, haideți să vorbim puțin despre schimbările de alimentație. Mai exact despre ce fel de consecințe au aceste schimbări asupra sănătății noastre. Obișnuim să ne punem organismul și sistemul digestiv sub stres fără să ne dăm seama, urmăm detox-uri drastice, ținem post ca mai apoi să ne suprasolicităm cu toata abundența culinară din timpul sărbătorilor, trecem de la junk-food la raw veganism de azi pe maine, începem să consumăm alimente de tipul „superfoods” fără să le cunoaștem efectele, suntem bombardați în permanență de informații pe care le luam de bune, fără a fi puțin circumspecți și a ne ridica anumite semne de întrebare.

Excesele, dezechilibrele, nerespectarea propriului bioritm și trecerea de la un anumit tip de dietă la altul într-un interval scurt de timp se traduc prin agresiuni asupra organismului, în principal agresiuni suportate de tractul digestiv. Modificarea bruscă a obiceiurilor alimentare fără a acorda un interval de timp necesar adaptării organismului la aceste schimbări, adică schimbarea radicală a stilului de viață, are efecte negative precum:

  • discomfort abdominal
  • stare de greață
  • obezitate
  • alterarea funcției renale șamd.

Mitul alimentelor bio cu mulți nutrienți

De exemplu, doar pentru că am citit că broccoli este un superaliment cu proprietăți de prevenire a cancerului, nu înseamnă că este suficient să ne uitam la o pungă de broccoli congelat și dintr-odata în jurului nostru se va crea o aură protectivă împotriva a tot ceea ce înseamnă boli.. La fel cum nu înseamnă că începând de acum cu toții trebuie să consumăm broccoli în cantități industriale, dimineața, la prânz și seara și, eventual, să ne neglijăm complet ceilalți nutrienți pentru că broccoli are de toate pentru toți.

De asemenea, poate nici să ne apucăm să luam un pumn de capsule cu turmeric nu ar fi cea mai strălucită idee. Desigur, turmericul este un condiment de origine asiatică și care este adesea folosit în bucătaria indiană și într-adevar are proprietăți curative precum cele antibiotice, antibacteriene, antivirale, îmbunătăţeşte circulaţia, purifică sângele, reduce nivelul colesterolului, calmează tusea, durerea în gât, înmoaie secreţiile bronşice, acţiune hemostatică, cicatrizantă. Dar totodată irită și mucoasa gastrică, fiind nerecomandat persoanelor care suferă de gastrită sau ulcer gastric, mai mult decât atât și persoanele care urmează un tratament cu anticoagulante ar trebui să evide sub orice formă acest condiment. Și, totodată, poate ar trebui să ținem cont și de faptul că nu trăim în India sau în China și că poate nu este necesar să ne bombardăm organismul cu condimente cu puternice efecte antibacteriene și virale precum turmeric, wasabi, ghimbir dacă nu consumăm pește crud frecvent.

Mitul alimentelor bio

Un alt subiect foarte dezbătut sunt alimentele de tip bio. Este adevărat, este preferabil să cumpărăm fructe și legume din surse cât mai sigure, peste care nu s-au așezat mii de substanțe fertilizatoare, hormoni sau substanțe cu potențial de mutații genetice. Dar când vine vorba despre napolitane, biscuiți si gogoșele bio, parcă situația se schimbă ușor. Nu are nicio relevanță faptul că seara la ora 22, în fața televizorului vom ronțăi covrigei de 2 lei sau varianta bio de 12 lei sau dacă mănâncăm exclusiv cremwursti și alte mezeluri bio care vin la pachet cu nitriți bio, eventual să ne asigurăm și de faptul că uleiurile hidrogenate din croissantele fără gluten și cu făinuri bio să provină tot din agricultură ecologică.

Nu tot ce zboară se mănâncă, nu?

broccoli-nu-e-pentru-toata-lumea-si-nici-turmericul-nu-e-panaceul-tuturor-bolilor-2

Haideți să ne ridicăm mai multe semne de întrebare, la urma urmei nu tot ce zboară ar trebui să se mănânce. Să alegem regulile simple și de bun simț ar trebui să preleveze în fața a tot ceea ce scrie pe internet. De ce să ne complicăm existența? De ce să alegem prafuri, capsule și alte futurisme? Adevăratele cauze ale îmbolnăvirii se regăsesc în stilul nostru de viață și pătrund în viața  noastră cu acordul nostru tacit, fiind o consecință a ignoranței și nepăsării. Din punct de vedere chimic, compoziția alimentelor moderne este mult diferită de cea a alimentelor tradiționale. Cuvintele de ordine sunt “rafinat”, “procesat”, “modificat”, “aditivat”, “intensiv”. 

Cu toate că este dificil să facem alegeri sănătoase când ambalajele de pe rafturi ne iau ochii, poate dacă ne-am opri 2 secunde și ne-am gândi la efectele pe termen lung, am alege mai ușor ceea ce este bun pentru sănătatea noastră și nu ceea ce ne face poftă sau este gândit special și la nivel psihologic să ne atragă. Și nu în ultimul rând, să nu uitam că întotdeauna este mai ușor să prevenim decât să tratam, iar precauția este mama înțelepciunii.

Andreea Merț

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Inline
Inline