8 semne că ești stresat dar nu îți dai seama

Joi, 04.Mai.2017 00:00 Fobii si emotii negative, Psihologie Lasă un răspuns 1 vizualizari

Stresul îți afectează toate aspectele vieții: emoțiile, comportamentul, abilitatea de a gândi și sănătatea fizică. Mulți dintre noi acceptă stresul ca fiind o certitudine și o constantă a societății moderne. Ne-am obișnuit să avem cel puțin o situație stresantă pe zi.

Un pic de stres nu face rău, crește nivelul adrenalinei și te motivează, dar când nivelul stresului crește  acesta devine o amenințare pentru sănătatea fizică și mentală.

Așa cum am mai discutat și în alte articole, stresul eliberează adrenalină și cortizol (hormonul stresului) în sânge. În circumstanțe normale acest răspuns hormonal ne permite să acționăm sub influența instinctului de supraviețuire sau conservare ( dar acest lucru este binevenit atunci când există o amenințare reală).

Supra-expunerea la adrenalină și cortizol ne afectează în mod negativ organismul. Conform Clinicii Mayo, expunerea prelungită la cortizol din cauza stresului, determină numeroase probleme de sănătate: anxietate, depresie, probleme digestive, dureri de cap, boli de inimă, insomnii, luare în greutate, probleme cu memoria și cu concentrarea.

8 semne de stres

  1. Dureri de cap – conform Clinicii Mayo, durerile de cap apar atunci când suntem stresați. Cu cât suntem mai stresați, cu atât mai mult apar tensiunile craniale. Acestea provoacă dureri de cap, gât și în spatele ochilor. La fel de bine, stresul poate exacerba durerile de cap, acestea devenind migrene.
  2. Probleme digestive – atunci când corpul este inundat de hormoni, sistemul digestiv suferă ”un șoc inițial”.experții au descoperit o legătură între creier și sistemul digestiv, de aceea stresul provoacă nenumărate probleme digestive. Stresul cronic  înrăutățește aceste probleme, putând provoca colon iritabil, de exemplu.
  3. Răceli frecvente – stresul împinge sistemul circulator să funcționeze ”supra-turat”. Acest efect fiziologic combinat cu creșterea tensiunii arteriale provoacă slăbirea sistemului imunitar.
  4. Luarea în greutate – deși luarea în greutate este asociată de cele mai multe ori cu stresul, există și oameni care slăbesc din cauza stresului. Nivelul crescut de cortizol crește apetitul, provoacă ”pofte” și astfel, se acumulează grăsimea abdominală.
  5. Probleme cu stomacul – greață, indigestie, crampe și dureri, toate sunt relaționate cu stresul.
  6. Oboseală – stimulii emoționali, mentali și fizici pot provoca stres, care întrerupe funcționarea normală a organismului. Astfel, stresul crește presiunea și tensiunea în organism, rezultând oboseala fizică sau mentală.
  7. Dureri în piept sau palpitații – stresul crează anxietate, iar anxietatea crează stres. Acest ciclu mental poate provoca dureri sau junghiuri în piept. În plus, durerile în piept pot provoca atacuri de panică, care la rândul lor vor crea și mai mult stres. Stresul cronic este un factor important al bolilor de inimă. Studii recente au arătat că stresul poate provoca probleme de coagulare a sângelui, ceea ce duce la probleme cu grave ale inimii.
  8. Diminuarea libidoului – este valabil pentru bărbați cât și pentru femei. Stresul împiedică anumite reacții chimice care stimulează apetitul sexual. Stresul cronic poate influența ovulația la femei, și scăderea numărului de spermatozoizi la bărbați.

Cum faci față stresului

Deși stresul nu poate fi evitat, există modalități de a micșora efectul pe care acesta îl are asupra organismului:

  1. Scrisul – nu trebuie să te plângi cuiva, ci pur și simplu poți pune pe hârtie câteva idei despre ziua stresantă pe care ai avut-o. În momentul în care scrii devii mult mai relaxat.
  2. Discuții – dacă vorbești cu cineva din familie, prieteni sau un specialist, această modalitate de va ajuta să scapi de stresul acumulat.
  3. Activități – dacă faci ceva ce îți place, ceva creativ, un hobby; vei vedea că stresul va dispărea încet, încet, pentru că te vei concentra pe acea activitate și vei uita de stres.
  4. Concentrează-te pe prezent – practică meditația sau vizualizarea.
  5. Exerciții fizice
  6. Yoga
  7. Masaj, aroma-terapie sau terapie cu muzică.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *