Mituri despre alimentaţie – putem sau nu putem să ne schimbăm gusturile?

Marți, 10.Noi.2015 16:38 Nutritie, Sanatate Lasă un răspuns 1 vizualizari

Legătura dintre alimentaţie şi starea noastră de bine a fost dovedită de numeroase studii efectuate de către nutriţionişti şi psihologi, însă pentru mulţi oameni nu este nevoie să vii cu astfel de argumente, pentru că observă şi ei prin propria experienţă efectele nocive sau benefice ale alimentaţiei asupra organismului nostru.

Mituri despre alimentatie - putem sau nu putem sa ne schimbam gusturile 2

Nu mă pot opri din mâncat

Ai încercat să vezi dacă te poţi opri sau nu într-adevăr? Pofta şi tendinţa de a mânca în exces de foarte multe ori ascunde carenţe în plan afectiv sau chiar dereglări de comportament care sunt refulate în mâncăruri precum: ciocolată, alcool, produse de patiserie şi dulciuri, mezeluri şi alte preparate bogate în calorii. Nu are nici o legătură cu gustul sau modul în care este preparată o anumită mâncare ci mai degrabă cu tendinţa noastră incontrolabilă de a ingera anumite alimente pe sistem nervos.

Nu pot renunţa la băuturi acidulate/dulciuri/mezeluri, x, y, z…!

Organismul uman este adaptabil şi în funcţie de ce îi dictează creierul, acesta se conformează. Există persoane care şi-au schimbat radical dieta, care au devenit vegetarieni în timpul vieţii de adult sau care au îmbrăţişat principii raw-vegan în dieta lor şi nu resimt niciodată nevoia de a se ascunde într-un colţ pentru a mânca mezeluri. Asta pentru simplu fapt că şi-au propus, au setat anumite intenţii pe care le-au integrat în stilul lor de viaţă.

Schimbările în dietă nu trebuie privite precum nişte restricţii ireversibile ci ca pe nişte înlocuiri mai degrabă. Acesta este defectul tuturor dietelor, faptul că restricţionează şi nu oferă variante sau înlocuiri pentru un anumit aliment. De exemplu, pentru a slăbi sau pentru a adopta un stil de viaţă sănătos nu trebuie să renunţi definitiv la ciocolată ci trebuie să o înlocuieşti cu o ciocolată cu mai puţin zahăr si eventual care conţine mult mai puţine substanţe artificiale. În zilele noastre există reţete publicate în online şi chiar şi cofetării care oferă alternative delicioase la dulciurile la care râvnim, încât devine un moft din partea noastră să spunem că nu putem să renunţăm la anumite preparate dulci. Nu este nevoie să renunţăm la ele, doar trebuie doar să alegem varianta calibrată în zahăr.

Dacă mănânc mai puţin, nu mă satur

Mituri despre alimentatie - putem sau nu putem sa ne schimbam gusturile 3Senzaţia de saturaţie este şi ea controlată de modul în care ne ajustăm pofta de mâncare. Cu cât mâncăm mai mult, cu atât vom avea nevoie de un aport de hrană mai mare şi viceversa. Prin încercări repetate, ne vom da seama că nu contează aşa de tare cantitatea mâncării ci aportul caloric. Dacă mâncăm o banană cu o linguriţă de unt de arahide sau un pătrăţel de ciocolată,  ne vom simţi de 10 mai sătui decât dacă am mânca o pungă plină de covrigei săraţi. Diferenţa dintre acestea două este modul în care sunt asimilate de organism şi cantitatea de nutrienţi care îi conţine, căci asta este un aspect important al alimentaţiei.

Nu trebuie să mâncăm doar pentru a simţi senzaţia de saţietate, ci trebuie să privim hrana ca pe o sursă de menţinere a sănătăţii, de vindecare dacă este cazul şi ca pe un aliat care ne ajută să ne îndeplinim activităţile zilnice în voie.

Degeaba ne facem o anumită poftă dacă aceasta generează mai apoi o criză de ficat şi ne simţim balonaţi toată ziua şi în acelaşi timp, degeaba mâncăm dacă hrana ingerată conţine numai calorii goale, care nu ne hrănesc cu adevărat organismul cu vitamine şi nutrienţi.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *