Eviți glutenul? Trend-ul alimentației “fără gluten” pare a fi pe moarte!

Joi, 16.Mar.2017 11:56 Nutritie, Sanatate Lasă un răspuns 1 vizualizari

Ne întrebăm, poate, când a devenit atât de blamat grâul și tot ce conține grâu în alimentația noastră? Când mai exact, faptul că alegi să mănânci un croissant cu unt, a devenit echivalent cu fumatul unei țigări? Răspunsul este: acum 7 ani. În 2010 termenul de “boală celiacă” a apărut pentru prima dată în jurnalele medicale și în fiecare revistă de sănătate din jurul lumii. Faptul că aveai să renunți la gluten îți promitea o piele mai strălucitoare, o minte mai ageră, iar cei care sunt preocupați de alimentația și sănătatea lor în general au început să-și pună întrebarea: “Oare ar trebui să renunț la gluten?” Și se pare că mulți au făcut-o: pâinea a devenit acum ceva de-a dreptul oripilant.

Cu toții trebuie să evităm glutenul?

Este glutenul nociv pentru toată lumea? În această nebuloasă a alimentației “ fără gluten” tot ce putem știi cu siguranță este că cei care suferă de boala celiacă nu ar trebui să consume alimente care conțin acest ingredient. Și am încheiat povestea.

Dar pentru restul dintre noi există ceea doctorii numesc “intoleranță la gluten” ceea ce este complet diferit față de boala celicacă. Mulți își pun acest diagnostic singuri, datorită simptomelor pe care le prezintă atunci când mănâncă pâine, paste și alte alimente din grâu, însă nu de fiecare dată glutenul este problema. Poate fi vorba despre o disfuncție a sistemului digestiv pe care doctorii o asociează cu sănătatea colonului, flora intestinală și alți factori alergenici decât glutenul în sine.

Doctorul Frank Lipman, un doctor și cercetător american spunea într-un interviu acordat: “Când îmi pun întrebarea de ce a devenit o modă să nu mănânci alimente care conțin gluten, sunt de părere că ar trebui să ne punem întrebarea într-un sens mai larg. Dacă nu glutenul este problema, ci reacția la alte substanțe de tip glifosat, pesticizi (inclusive antibiotice) cu care este stropit grâul? Sau mai degrabă reacția la o serie de alimente fermentabile și care crează un spectru mai larg de simptome? Cu siguranță mai avem o mulțime de cercetări de făcut și precum am văzut simptomatologia diferă de la persoană, la persoană.”

Alimentele ”fără gluten” adesea conțin o serie de alte substitute, bogate în zahăr și care poate dăuna organismului mult mai rău decât glutenul în sine. Așadar, mare atenție dacă ai de gând să scoți din alimentația ta glutenul – cu ce îl înlocuiești. De exemplu, cercetătorii au descoperit că aceia care optează pentru făina de orez e posibil să se confruncte cu niște nivele ridicate de arsenic și mercur în sânge. Din rezultatele analizelor efectuate și studiate de aceștia nivelul de arsenic este dublul la o persoană care mănâncă ”fără gluten” decât la cele care nu evită alimentele de acest tip. Având în vedere aceste informații statisticile arată acum că vânzările alimentelor cu eticheta ”fără gluten” sunt în scădere și vor fi în continuare.

Așadar, care este problema cu adevărat?

În concluzie dacă nu glutenul este problema, atunci care este? În ceea ce privește persoanele cu o sensibilitate la acest ingredient, ele nu ar trebui să se grăbească să îl înlocuiească cu alimente de tip “fără gluten” și nici să-l scoată complet din alimentație. Răspunsul se pare că este mai degrabă o serie de alimente ușor fermentabile și oligo-mono-zaharidele, cu alte o cuvinte niște alimente care sunt greu de digerat în intestinul subțire și care provoacă un dezechilibru la nivel microbian al florei intestinale. Desigur, pentru unii oameni renunțarea la gluten poate reprezenta o îmbunătățire considerabilă, însă nu trebuie să ignore nici alte alimente care le poate provoca simptomele gastro-intestinale pe care le prezintă, precum zahărul, lactoza, alcoolul, etc.

Așadar, înainte să te grăbești asupra concluziilor, încearcă să mergi la medic, specialist sau orice alt terapeut în care ai încredere, explică-i prin ce treci și cu siguranță veți găsi împreună o schemă de tratament și nutriție care să te ajute.

Succes și multă sănătate!

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *