dehaine.ro

Ce înseamnă o nutriţie sănătoasă și echilibrată?

Marți, 18.Oct.2016 16:16 Nutritie, Sanatate Lasă un răspuns 1 vizualizari

O nutriţie sănătoasă nu înseamnă limitări drastice de dietă, a fi nerealist de slab sau a te depriva de alimentele pe care le iubeşti. Mai degrabă, este vorba despre o stare de bine, despre a avea mai multă energie, de a-ţi îmbunătăţi starea generală de sănătate şi mai ales de a nu avea fluctuaţii majore de ordin emoţional.

În cazul în care te simți copleşit de toate sfaturile de dietă şi nutriţie contradictorii pe care le auzi din toate părţile, nu eşti singurul. Se pare că pentru fiecare expert care îţi spune că un anumit aliment este bun pentru tine, vei găsi un altul susţinând exact contrariul. Dar, prin utilizarea unor reguli de bun-simţ şi a unor sfaturi simple, ai posibilitatea de să înlături această stare de confuzie şi să înveți cum să-ţi creezi propriul stil de viaţă sănătos, care să includă o dietă diversificată, cu alimente gustoase şi care să nu te depriveze de nutrienţii esenţiali.

Moderaţia este cheia succesului

Secretul unui stil de viaţă sănătos este moderaţia şi echilibrul. Dar ce este moderaţia? În esenţă, aceasta înseamnă că trebuie să mănânci suficient pentru a acoperi nevoile nutriţionale ale organismului tău. La finalul unei mese ar trebui să te simţi aproape sătul, nu să existe senzaţia ca nu te mai poţi ridica de la masă. Moderaţia este, de asemenea, despre echilibru. În ciuda a ceea ce se povesteşte în dietele de ultimă oră, cu toţii avem nevoie de un aport echilibrat de proteine, grăsimi, fibre, glucide, vitamine şi minerale pentru a ne menţine un corp sănătos.

Pentru cei mai mulţi dintre noi, moderaţia înseamnă, totodată, a mânca mai puţin decât o facem în prezent. Dar aceasta nu ar trebui să însemne eliminarea alimentelor pece-inseamna-o-nutritie-sanatoasa-si-echilibrata-3 care le iubim. A mânca bacon la micul dejun de două-trei ori pe săptămână, de exemplu, ar putea fi considerată moderaţie, dacă mai apoi alegi un prânz sănătos şi o cină uşoară, dar nu şi dacă-l urmezi cu o cutie de gogoşi şi o pizza cu patru feluri de brânză. Dacă mananci ciocolată de aproximativ 100 kcal într-o după-amiază, echilibrează situaţia prin deducerea a 100 kcal din masa de seară. Iar dacă totuşi ţi-e încă foame, suplimentează cu legume proaspete.

Nu sări peste micul dejun

  • Mănâncă micul dejun şi mese mai mici pe tot parcursul zilei. Un mic dejun sănătos poate activa metabolismul, în timp ce consumul de mese mici, sănătoase (mai degrabă decât cele trei mese mari standard) îţi vor menține energia pe tot parcursul zilei.
  • Evită mâncatul seara. Încearcă să iei cina mai devreme şi să ai un repaos alimentar de aproximativ 14-16 ore până la micul dejun din dimineaţa următoare. Studiile sugerează că dacă mâncăm doar atunci când suntem activi si acordăm sistemului digestiv o pauză mai lungă în fiecare zi, poate ajuta la reglarea greutăţii.          

Alege alimente de sezon şi provenienţă locală

Experţii în nutriţie şi bucătarii profesionişti ne sfătuiesc, de cele mai multe ori, să mâncăm în ton cu anotimpul, adică să mâncăm „sezonier”. De exemplu, acest lucru înseamnă să mâncăm dovleac vara şi toamna, pepene vara iar anghinare primavara. Mâncatul sezonier este important şi are multiple beneficii pentru sănatate, cât şi pentru eco-sistemul planetei.

Mai mult decât atât, când cumperi produse locale te asiguri că sunt proaspete, iar când alegi să cumperi produse de sezon îţi asiguri nutrienţi de o calitate superioară. Cumpărând de la producătorii locali reuşeşti să bifezi ambele obiective.

Andreea Merț


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *