Care sunt acele alimente care te fac să te simți somnoros vs. cele care îți ...

Luni, 14.Noi.2016 12:51 Nutritie, Sanatate Lasă un răspuns 1 vizualizari

Cum ne influențează alimentația somnul?

Te-ai întrebat vreodată de ce unele alimente te fac să te simți somnoros în timp ce altele îți dau un plus de energie? Ți se întâmplă ca uneori să îți vină să tragi un pui de somn după o masă copioasă sau să recurgi la o mică gustare dulce atunci când ești obosit? Pe lângă faptul că alimentele pe care le consumăm ne oferă sau nu nutrienții de care are nevoie corpul nostru, acestea pot, de asemenea, să ne ofere sau să ne ia din energie. Știind în ce măsură produsele alimentare și băuturile afectează organismul te poate ajută să îți păstrezi starea de alertă în timpul zilei și să eviți agonia insomniei pe timp de noapte.        

Influența alimentelor

Anumite alimente contin un aminoacid numit triptofan, care cauzează somnolență.

Carbohidrații fac triptofanul mult mai disponibil către creier, acesta este și principalul motiv pentru care după mese bogate în carbohidrați se poate instala o ușoară stare de somnolență.

Proteinele din alimentele pe care le mâncăm sunt elementele constitutive de triptofan, iar acesta este motivul pentru care cea mai bună gustare înainte de culcare este una care conține atât carbohidrați cat și proteine, cum ar fi spre exemplu:

  • cerealele cu lapte
  • unt de arahide pe pâine prăjită
  • sau brânză cu crackers.

 

Somniferul naturii

Melatonina este un hormon natural care reglează somnul. Aceasta se produce în creier prin conversia triptofanului mai întâi în serotonină și apoi în melatonină, care este secretată noaptea de glanda pineală din creier pentru a induce și menține somnul. Cercetările științifice au demonstrat că melatonina are ușoare efecte sau chiar deoc în îmbunătățirea somnului. Cu toate acestea, suplimentele de melatonină sunt utilizate pe scară largă ca somnifere naturale.

 

Cofeina – somnifer sau energizant?

Patru din cinci adulți consumă cel puțin o porție de cafea, ceai, suc sau alte băuturi care conțin cofeină pe parcursul unei zile, potrivit unui sondaj realizat la scară largă de National Sleep Foundation din America. Cofeina este un stimulent care acționează prin blocarea acțiunii hormonilor din creier care au rolul de a ne face să ne simțim somnoroși.

O doză puternică de cofeină poate stimula creierul pentru o perioadă scurtă de timp, iar apoi provocă o cădere bruscă a energiei când efectul trece, iar starea vigilentă scade semnificativ drept consecință.

Cel mai bun mod de a beneficia de efectul stimulator al cofeinei este de a consuma cantități mici, în mod regulat pe tot parcursul zilei. Cu toate acestea, ai grijă să nu consume cofeină prea aproape de oră de culcare, căci efectul acesteia poate persista timp de mai multe ore.

 

Alcoolul: sedativ sau hoțul de somn?

Mulți oameni folosesc berea, vinul sau alte băuturi alcoolice, înainte de culcare, pentru a-i ajuta să adoarmă. Acest lucru este doar un mit, având în vedere că alcoolul ajută foarte puțin în a induce starea de somnolență. Alcoolul te poate ajută să te relaxezi și să adormi pe termen scurt, dar folosit ca “remediu” pe termen îndelungat poate perturba somnul pe parcursul nopții. De asemenea, te împiedică de la avea un somn mult mai profund, fapt care poate duce la trezirea cu o stare de oboseală deja instalată, în ciuda faptului că orele petrecute dormind ar fi trebuit să iți ofere suficientă energie pentru următoarea zi.

 

Specialistul în studii asupra somnului, Jacob Teitelbaum, afirmă că:

„Majoritatea oamenilor care suferă de insomnie ar putea să doarmă ca niște pui de cătelusi dacă ar fi dispuși să facă niște mici schimbări”.

Așadar, nu rămâne decât să încercăm, treptat, să ne schimbăm stilul de viață pentru a avea parte de un somn liniștit și odihnitor și a rămâne tineri cât mai mult posibil. 

Andreea Merț


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *