6 BENEFICII ALE ANXIETĂȚII LA CARE NU TE-AI GÂNDIT PÂNĂ ACUM

Marți, 07.Feb.2017 00:00 Fobii si emotii negative, Psihologie Lasă un răspuns 1 vizualizari

Anxietatea este o manifestare emoțională răspândită la nivel global. Ea reprezintă modul în care biologia noastră ajunge să ne saboteze corpul și mintea.

În perioadele când eram culegători și vânători, frica și atenția la pericolul iminent ne salvau viața. Atunci când simțim stres și teamă, corpul produce cortizol – un hormon care este parte a mecanismului luptă sau fugi. Acest mecanism ne era de folos dacă trebuia să ne ferim de colții unui animal sau de tribul advers.

În societatea modernă, însă, chiar dacă pericolele nu mai sunt de natură atât de fizică, corpul nostru răspunde în același fel atunci când ajungem în situații pe care le percepem ca nefavorabile.

Când întârziem predarea unui proiect sau ni se strică mașina, corpul produce cortizol. Chiar dacă trăim timpuri diferite, biologia noastră este aceeași.

Anxietatea se bazează pe o eroare în predicție.

Orice depășește zona de confort produce un dezechilibru intern pe care nu-l putem ține sub control. Există o mulțime de factori stresori care ne fac să fim anxioși, dar anxietatea generalizată pare a fi privilegiul celor hipersensibili și celor cu o minte hiperactivă.

Cu toate acestea, dacă anxietatea ajunge să îți impacteze negativ viața, înseamnă că e timpul să regândești strategiile tale interne de supraviețuire.

Acestea sunt cele 6 beneficii ale anxietății la care nu te-ai gândit până acum:

 1. Episoadele severe și repetitive de anxietate te forțează să iei atitudine și să-ți schimbi modul în care te raportezi la tine. Anxietatea pune stăpânire pe viața noastră atunci când încrederea în sine este deficitară. Ea îți arată că la nivel inconștient nevoia de control este mai puternică decât ancorarea în resursele interioare.

 2. Anxietatea generalizată te obligă să îți schimbi obiceiurile alimentare și rutina. Chiar dacă pare că în zona ta de confort poți ține anxietatea la distanță, cu cât închizi mai mult spațiul în care te simți protejat, cu atât dezechilibrele emoționale cresc.

 3. Anxietatea te învață să aloci timp și energie persoanelor cu care rezonezi. Ea te direcționează către grupuri de oameni care au capacitatea să înțeleagă prin ce treci și să-ți valideze trăirile.

 4. Atunci când frica irațională te copleșește, este nevoie să îți reevaluezi viața. Teama de necunoscut nu se remediază nici gândindu-te la ce a fost și nici proiectând povești în viitor. Prezentul conștient te ajută să observi ce simți și să ajungi la tine.

 5. Anxietatea și îngrijorarea cronică merg mână în mână. Ambele au la bază o minte veșnic activă, care este dificil de liniștit. O minte tăcută este remediul convingerilor iraționale care te mențin într-o stare continuă de stres. Aceasta este a cincea lecție a anxietății.

banner psihologie

 6. Nu în ultimul rând, anxietatea te asigură că nu mai poți fugi de tine. Dacă celor mai puțin anxioși le este mai ușor să se uite în altă parte atunci când se confruntă cu emoții neplăcute, anxietatea te pune fața în față cu fricile de care te ascunzi. Pentru cei cu anxietate, luxul distragerii de la sine nu mai există. Și atunci când ai tăria să fii necondiționat alături de tine, miracolele se întâmplă.

În loc să te raportezi la anxietate ca la o boală sau ca la un disconfort de care te-ai săturat, amintește-ți că fiecare aspect al vieții tale are un sens. Fiecare lucru cu care te intersectezi, vine ca să te elibereze de tipare mentale și de comportament care nu îți mai servesc.

Vezi ce se schimbă în tine dacă în loc să opui rezistență, devii deschis la mesajele pe care anxietatea ți le transmite.

 Manuela Dumitrașcu


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *